Owocem rekolekcji przed jubileuszem parafii, jest powstanie Rycerstwa Niepokalanej do którego należą 83 osoby.
Co roku we wspomnienie liturgiczne św. Maksymiliana msza w intencji członków Rycerstwa Niepokalanej i ich rodzin.
W każdą III sobotę miesiąca przed mszą o godz. 18:00 litania do św. Maksymiliana Marii Kolbego w intencji wspólnoty parafialnej i za członków Rycerstwa Niepokalanej.
Historia
MI – Militia Immaculatae (łac.) to ruch maryjno-apostolski, którego założycielem jest św. Maksymilian Maria (Rajmund) Kolbe.
RAJMUND KOLBE urodził się 8 stycznia 1894 r. w Zduńskiej Woli. W 1910 r. wstąpił do Zakonu Braci Mniejszych Konwentualnych (franciszkanów). W zakonie otrzymał imię Maksymilian. W 1912 r. wysłano go na studia do Rzymu, gdzie uzyskał dwa doktoraty: z filozofii i z teologii.
Wielka miłość do Niepokalanej, wyniesiona jeszcze z domu rodzinnego, a znajdująca swe oparcie w tradycji Zakonu, potęgowała w nim pragnienie zdobycia całego świata i wszystkich z osobna dla Niepokalanej. Uwrażliwiała jego serce na niepewny los tych, którzy odeszli od Boga, a także na płynące stąd zagrożenia dla Kościoła. Będąc głęboko dotknięty bluźnierczymi antykościelnymi i antypapieskimi pochodami masonerii w Rzymie, czuł potrzebę uczynienia czegoś w obronie Kościoła. Myślał o jakimś stowarzyszeniu maryjnym, nastawionym na nawracanie grzeszników, szczególnie masonów, i dążącym do uświęcenia wszystkich chrześcijan.
Pragnienie to urzeczywistnił 16 października 1917 r. w Rzymie, gdzie wraz ze współbraćmi założył stowarzyszenie Rycerstwo Niepokalanej (MI). Jego istotą i podstawowym warunkiem jest osobiste oddanie się Niepokalanej. Ma ono cel apostolski – pogłębienie świadomego i odpowiedzialnego życia chrześcijańskiego, nawrócenie i uświęcenie wszystkich pod opieką i za pośrednictwem Niepokalanej.
Po powrocie do kraju o. Maksymilian szerzył ideę MI najpierw w środowisku zakonnym, a od 1920 r. także wśród świeckich. Dla realizacji celu stowarzyszenia i utrzymania kontaktu z jego członkami zaczął od stycznia 1922 r. wydawać miesięcznik „Rycerz Niepokalanej”.
W 1927 r. założył pod Warszawą klasztor-wydawnictwo Niepokalanów, który stał się wkrótce największym klasztorem na świecie i znaczącym ośrodkiem prasowym, wydającym kilka bardzo poczytnych miesięczników i „Mały Dziennik”.
W 1930 r. św. Maksymilian wyjechał do Nagasaki, gdzie założył Niepokalanów japoński (Mugenzai no Sono) oraz rozpoczął wydawanie japońskiego odpowiednika „Rycerza Niepokalanej” („Seibo no Kishi”). Przynaglany wielką miłością do Niepokalanej pragnął, aby na całym świecie powstawały podobne Niepokalanowy (męskie i żeńskie), które by w sposób praktyczny realizowały cel MI.
Po powrocie do kraju, w 1936 r., rozwijał działalność wydawniczą Niepokalanowa, założył radiostację, planował zbudować lotnisko – pragnął dla zdobycia dusz Niepokalanej wykorzystać wszystkie środki, byle godziwe.
W 1941 r. został aresztowany i osadzony w obozie koncentracyjnym w Auschwitz, gdzie stał się numerem 16670. Pobyt w obozie zakończył ostatecznie apostolską i misyjną działalność o. Maksymiliana. Cierpienia, które dzielił z innymi, stawały się symbolem męczeństwa za wiarę i ojczyznę, gdyż te dwie wartości o. Kolbe uznawał w swoim całym życiu za najważniejsze. Nieustanna ofiara życia św. Maksymiliana oraz, będąca naturalną konsekwencją odddania się i bezgranicznego zaufania, gotowość na wszystko dla Niepokalanej, ukoronowana została samoofiarowaniem się na śmierć. W powszechnie znanych okolicznościach o. Maksymilian oddał życie za brata – współwięźnia, ojca rodziny, idąc dobrowolnie na śmierć głodową. Zmarł, uśmiercony zastrzykiem trucizny, 14 sierpnia 1941 r.
Ukazując jego życie jako przykład dla wiernych, zwłaszcza dla kapłanów, papież Paweł VI ogłosił go błogosławionym (17 X 1971), a Jan Paweł II – świętym (10 X 1982).
Rycerstwo Niepokalanej dziś
Drogę apostolską św. Maksymiliana, tzn. ideę Rycerstwa Niepokalanej, realizuje się w wielu krajach świata, w Niepokalanowach męskich i żeńskich, przybierając różne formy działalności.
17 października 1997 r., w 80. rocznicę powstania Rycerstwa Niepokalanej, Kościół uznał je za publiczne, powszechne i międzynarodowe stowarzyszenie wiernych, w którym zgodnie z kanonem 298 Kodeksu Prawa Kanonicznego duchowni i świeccy „dążą wspólnym wysiłkiem do ożywiania doskonalszego życia, do rozwoju publicznego kultu lub popierania chrześcijańskiej doktryny, albo do podejmowania dzieł apostolatu, mianowicie poczynań związanych z ewangelizacją, wykonywania dzieł pobożności lub miłości lub zmierzających do ożywienia duchem chrześcijańskim porządku doczesnego”. Rycerstwo Niepokalanej jako stowarzyszenie działa w oparciu o normy kanonów 312-320 Kodeksu Prawa Kanonicznego oraz przepisy własnych Statutów Generalnych, zatwierdzonych przez Papieską Radę ds. Świeckich. Działalność Stowarzyszenia w danym kraju reguluje ponadto Dyrektorium Narodowe, zatwierdzone przez Centrum Międzynarodowe MI w Rzymie.
Członkowie Stowarzyszenia nazywają się rycerzami Niepokalanej. Nazwa ta wskazuje na charakterystyczny motyw walki, którą podejmuje każdy wstępujący w szeregi MI. Chodzi tu o walkę z „siłami ciemności”, zorganizowanymi przeciw Kościołowi, której to walce przewodzi Niepokalana. Dlatego Rycerstwo odwołuje się do dobrze znanego obrazu na Cudownym Medaliku, przedstawiającego Niepokalaną, która stoi na kuli ziemskiej, oplecionej przez węża-szatana, i miażdży stopą jego głowę. Z Jej rąk spływają na Ziemię promienie łask. Jest to biblijny obraz walki węża i Niewiasty, tej właśnie walki, w której uczestniczy Rycerstwo Niepokalanej. Nazwa Stowarzyszenia podkreśla szlachetność tej walki, ponieważ ze stanem rycerskim zawsze kojarzą się takie cnoty, jak: honor, wierność, hart ducha, odwaga. Według słów papieża Pawła VI, „każdy chrześcijanin powinien być rycerzem – militante”.
Struktura organizacyjna MI
MI nie tylko pragnie rozpowszechniać jakieś szczególne nabożeństwo lub specjalną aktywność charytatywną, lecz czyni z pobożności maryjnej konkretną drogę do świętości. Dlatego przynależność do MI nie może ograniczać się tylko do wymiaru pobożnościowego, lecz winna prowadzić do zanurzenia całego życia w świetle maryjnym.
Św. Maksymilian, chcąc nadać Rycerstwu Niepokalanej jak najszersze możliwości oddziaływania, przewidział trzy formy lub stopnie przynależności: MI-1, MI-2 i MI-3.
Głównym nurtem jest MI-1, które działa na zasadach ruchu, czyli w sposób niezorganizowany. Przynależność w tej formie polega na realizowaniu podstawowych warunków, zawartych w Dyplomiku Rycerstwa Niepokalanej, i przeżywaniu w sposób indywidualny oddania się Niepokalanej, stosownie do możliwości, bez przyjmowania jakichś specjalnych zadań czy dodatkowych zobowiązań. MI-1 jest bazą, z której rekrutują się członkowie należący do kolejnych stopni Rycerstwa: MI-2 i MI-3.
MI-2 to grupy zorganizowane, czyli koła, które prowadzą formację członków i podejmują wspólne akcje. Koła MI mają prawo opracowywać odrębne programy działania i funkcjonować jako konkretne wspólnoty z określonymi podstawami prawnymi i własnym zarządem. Typowym przykładem takiego MI-2 jest parafialne koło Stowarzyszenia.
W stopniu MI-3 są ci, którzy pragną i mogą poświęcić cały swój czas apostolstwu, zgodnemu z istotnym ideałem MI. Chodzi tu m.in. o posługę w Niepokalanowach, centrach kierowniczych i domach maryjnych oraz przynależność do instytutów i zgromadzeń męskich i żeńskich o inspiracji kolbiańskiej.
Statuty Generalne wskazują na te formy przynależności do Rycerstwa, choć w sposób szczególny zajmują się jego działalnością zorganizowaną, czyli MI-2. Jest tak dlatego, że dla tej właśnie formy działalności potrzebne było ścisłe określenie jej zasad, a także dlatego, że grupa zorganizowana, ułatwiając pogłębianie formacji duchowej, teologicznej i mariologicznej, umożliwia owocniejszą pracę apostolską w dziele nawracania „wszystkich i każdego z osobna”.
Wspólnym elementem wszystkich form jest poświęcenie się Matce Bożej Niepokalanej. We wszystkich formach członkowie Stowarzyszenia zaczynają „swą misję od nawrócenia i uświęcenia siebie” (art. 10), następnie „przyswajają sobie misję Kościoła. Pragną nieść Ewangelię Chrystusa jako źródło nadziei człowieka i odnowy społeczeństwa” (art. 11). Jako główne zadanie stawiają sobie „szerzenie Królestwa Chrystusowego pod opieką i za pośrednictwem Niepokalanej” (art. 3), „świadomi tego, że są zawsze i wszędzie misjonarzami…” (art. 15).
Zarówno indywidualnie, jak i w działalności zorganizowanej, członkowie Rycerstwa mogą i powinni stawać się apostołami pióra, mikrofonu czy ekranu (art. 18). „Mają ukazywać, zwłaszcza swą służebną postawą, wartość braterstwa, sprawiedliwości i miłości” oraz działać na rzecz obrony życia i godności osoby ludzkiej (art. 14). Członkowie Rycerstwa Niepokalanej są zachęcani, aby ofiarowywać swoje cierpienia Bogu przez Niepokalaną, dzięki czemu całe Rycerstwo uczestniczy w tajemnicy odkupieńczej ofiary Chrystusa i ożywia swój zapał misyjny (art. 16); powinni ponadto nosić i propagować „Cudowny Medalik, który jest znakiem matczynej troski Maryi o grzeszników i służy jako środek do ich nawracania” (art. 15). Medalik był dla św. Maksymiliana jednym z potężniejszych środków w działalności apostolskiej MI.
Sposoby życia oddaniem się Niepokalanej
- Pogłębiaj swoje oddanie. Św. Maksymilian mówił, że są trzy pola działania, aby skuteczniej „zdobyć cały świat dla Niepokalanej”:
- zdobyć samych siebie,
- później naszych najbliższych, przyjaciół, współpracowników,
- w końcu zdobyć cały świat – przez Ewangelię.
Aby zwyciężyć na pierwszym froncie: nad naszą słabą wolą i skłonnością do grzechu – powinniśmy prowadzić życie duchowe. Kontynuowanie wewnętrznego nawrócenia jest podstawą apostolskiej działalności, która przynosi rzeczywiste owoce: Jak możemy coś dać, jeśli sami tego nie mamy?
Jak jako członkowie MI możemy pogłębić nasze życie duchowe oraz wzmocnić nasze całkowite oddanie się Niepokalanej? Oto kilka wskazówek:
-
- Uczestnicz we Mszy św. (codziennie, jeśli to możliwe) – „źródło i szczyt” zaangażowania we wspólnocie Kościoła.
- Regularna spowiedź (raz na miesiąc, jeśli to możliwe).
- Znajdź czas na adorację Najśw. Sakramentu.
- Módl się na różańcu indywidualnie, we wspólnocie lub w rodzinie.
- Rozmawiaj z Panem codziennie rano i wieczorem.
- Czytaj Pismo Święte, zwłaszcza Nowy Testament, by lepiej poznać Chrystusa.
- Czytaj dobrą katolicka literaturę oraz prenumeruj rycerskie czasopisma: RYCERZ NIEPOKALANEJ, RYCERZ MŁODYCH, RYCERZYK NIEPOKALANEJ. Korzystaj z Przewodnika Rycerstwa Niepokalanej.
- Zgłębiaj nauczanie papieskie: Jana Pawła II, Benedykta XVI, Franciszka oraz Katechizm Kościoła Katolickiego.
- By mieć duchowe wsparcie, dołącz do grupy modlitewnej w swojej parafii lub do grupy rówieśniczej.
- Regularnie uczestnicz w rekolekcjach Rycerstwa Niepokalanej, organizowanych przez Ośrodki MI.
- Dąż do ideału MI, na wzór św. Maksymiliana, uczestnicząc w dniach modlitwy i formacji Do ideału MI.
- Podejmij Szkołę Ewangelizacji Niepokalanej https://sen.edu.pl.
- Propaguj oddanie się Niepokalanej: Jednym ze środków rozwoju MI jest zaangażowanie członków, którzy działają i zapraszają innych do przyłączenia się. Musimy zapraszać do MI nasze rodziny, przyjaciół, współpracowników, innych parafian i tych, których spotkamy. Można im np. wręczyć broszurkę MI z deklaracją oddania się Niepokalanej.
- Rozdawaj Cudowny Medalik. Św. Maksymilian mówił, że to katolickie sakramentalium jest „kulką”, którą wyprasza się nadprzyrodzoną łaskę. Zachęcał rycerzy do przyjęcia tego prezentu od naszej Pani, by doprowadzić innych do nawrócenia i uświęcenia (noszony z wiarą chroni i wyraża nasze oddanie się). Można go użyć jako narzędzie katechetyczne, ukazujące nauczanie Kościoła o Maryi, jako prowadzenie innych do Niepokalanej. Noś je w torbie, portmonetce lub kieszonce. Dobrze jest mieć też przy sobie broszurkę o Cudownym Medaliku.
- Propaguj Rycerstwo Niepokalanej u Stóp Krzyża. Św. Maksymilian nazywał RNSK „przednią strażą” MI, potężną armią modlitewną. Przez przynależność do RNSK członkowie MI, doświadczeni wielkim lub małym cierpieniem, wypraszają niewymowne łaski, ponieważ łączą się z doświadczeniem Chrystusa w akcie „odkupieńczego cierpienia”. Można propagować RNSK wśród ludzi starszych, niepełnosprawnych, chorych i tych, którzy doświadczają różnych krzyży. Odwiedzaj domy opieki, szpitale, hospicja i tych, którzy mogą uczestniczyć w tej wartościowej posłudze.
- Upowszechniaj książeczkę „Oddanie się Niepokalanej”: W czasach teologicznego zamieszania, wielu nie rozumie pobożności maryjnej. Żeby usunąć uprzedzenia, rozdawaj popularną książeczkę „Oddanie się Niepokalanej”, ukazującą czym jest to oddanie i jak jest bardzo cenne.
- Zakładaj modlitewne grupy MI. Tak jak św. Maksymilian zakładał „Miasteczka Niepokalanej” (Niepokalanowy), by były centrami ewangelizacji, my też możemy zakładać małe „wioski”, które by były centrami modlitwy i wstawiennictwa. Poprzez spotkania rycerzy w małych grupach, możemy pomagać w budowaniu Królestwa Najśw. Serca Jezusowego. Modlitwa wstawiennicza jest siłą życiową apostolskiej działalności, szczególnie potrzebną dla MI.
- Zorganizuj formacyjną grupę MI. Jak ciało potrzebuje aktywności fizycznej, by utrzymać dobrą kondycję, tak samo nasz umysł potrzebuje studiowania, by pozostać w duchowej kondycji. Rycerze muszą nieustanni pogłębiać znajomość katolickiej wiary po to, żeby nią żyć, wyznawać, a nawet bronić ją, jeżeli będzie taka potrzeba. Złączeni naszym Maryjnym oddaniem, powinniśmy zagłębiać się w treści Pisma Świętego, Katechizmu Kościoła Katolickiego, papieskich encyklik i dostępnych publikacji na temat MI. Skontaktuj się z Centrum MI, by otrzymać więcej informacji.
- Bierz udział w rycerskich zjazdach. MI organizuje ogólnopolskie i regionalne spotkania dla rycerzy, podczas których świadczą oni o wierze, modlą się i uczą, jak coraz doskonalej przeżywać osobiste oddanie się Niepokalanej. Najważniejsze ogólnopolskie spotkanie odbywa się w Niepokalanowie w ostatnią sobotę lipca. Niepokalanów posiada trzy domy rekolekcyjne, trzy duże sale konferencyjne, inne ciekawe miejsca. Zobacz szczegóły na stronie https://mi-polska.pl/odm.